Hevert
itt valami Pesti Mûsor az asztalon, gondoltam belepödrök,
mert azért mégiscsak, na. Ki is néztem a filmet, öcsémet
pedig okos szóval rábeszéltem a mozira. ("Jössz
b+!") Délután a család barátaival csaptunk
kellemes lakomát, valami arab cuccos volt; humuszt tömtünk
agyunkba foszlós lepénnyel. Már pukkadoztunk, amikor
vendéglátóink meginvitáltak egy másik
helyre leöblíteni a keleti kosztot.
Böff
- szólaltam meg végül, majd idõhiányra
hivatkozva úgy láttam jobbnak, ha mostmár de hirtelen.
Indulás elõtt még rendbe tettük a szánk
PH értékét egy laza rágóval, aztán
parketta. Süvítettünk, mint Batman, bár nála
kicsit technikásabb vagyok. Gyors pillantás az órára,
yessz, jól jöttünk villám.
Ide a közelbe mentünk, a Bartókba, kellemes hely; a székek kicsik és aranyosan hajlonganak a súlytól, biztosítván a kellemes rájuk figyelést az egész film alatt. A közönség nagy része a mozitermet orvosi váróval téveszthette össze, faszán köhögtek dolby surround-ben, just a perfect day.
Az
üdítõhöz már nem nagyon volt kedvem, így
egy alkalmasan megválasztott pillanatban hanyag mozdulattal a szék
alá íveltem. Talpra persze. A végére kellemes
szobahõmérséklete lett, amihez aztán már
végképp nem volt affinitásom, ezért lineáris
transzformációval a kijelölt hulladékfelvevõbe
ortonormáltam szegényt.
A film trailere egészen kool lett, kismészáros is megmondta még anno, hogy feltétlenül meg kellene nézni. Pacino az ördög, belenyomja az ujját a szentelt vízbe, az meg elkezd pezsegni, whoa. Keanu meg ej, be tüchtig, fess legény, biztos megint a jófiút nyomja, nem baj, majd hunyorítunk.
Az
intróban szép nagy lángnyelvek törnek az égig,
igazi feeling, devlz edvoket, nagylogó, morajlás,
limbo. Rögtön egy per közepén találjuk magunkat,
Keanu valami pedofil seggfej védõügyvédje, meg
is nyeri, ki hitte volna, a filmek mindig úgy kezdõdnek,
hogy a fõszereplõ egy "sikeres akciót hajt végre."
(Pl. James Bond, Mission: Impossible, meg a többi gyogyós film.)
Kiderül,
õ itt a nagy zsugás, még nem vesztett egy case-t
sem, egybõl mehet a tutiba (persze diszkóban ünnepelnek,
amikor jön Pacino egyik alkalmazottja, hogy ajánlatot tegyen.
Na de kérem.) Keanu-nek kiscsaj barátnõje van, kellemesen
becastingolták, a diszkóban még denszelnek
is. Amúgy nem volt túl szimpi, hozza ezt a köcsög
túlszínészkedõ amerikai kis csitri szerepét,
nah nah.
Aztán jön a párhuzam valahogy a Céggel (The Firm, Tom Cruise), nagyon hasonlít a kettõ egymásra: fiatal kickass a barátnõvel benyomul az új helyre, kapják a lakást, a mergát, a fiú elkezd melózni keményen, a barátnõjét szépen lassan elveszti, rájön a cég piszkos cuccaira, felfedezi, hogy WinWord-öt használnak Mac helyett, aztán konfliktus, peak, megoldás. Hasonlít, tényleg.
Pacino
viszont megarulez. Õ a király. Annyira megy neki ez a fajta
szerep, hogy beszarás. Hihetetlen jól nyomja. Lazán,
könnyeden csinálja, semmi feszültség, igazi profi.
Mindig tudja mi a hányás, nem feltûnõsködik,
frankón meglepi az embert. Leírni bizony elég nehéz
volna a mûvészetét, nem is erõlködöm,
biztos tudjátok, mire gondolok; azokra a mosolyokra, azokra a pillantásokra...
ahogy a nyelvét hirtelen egy pillanatra kiölti. Wah. A nõknél
is jó a szövege, bár lehet, hogy jó a forgatókönyv.
Jól eladja magát, de tényleg.
Keanu ehhez képest nem igazán nagy szám, jön, megy, megdugja a nõket, nyeri a pereket, öltönyben látszik végig, frankón borotvált. Esze is a helyén van, szépen kiloccsantja az agyát, amikor kell, ráadásul bal kézzel ír.
A
film közhelyesen szólva gazdag fordulatokban, szinte már
túlzásba is viszik a legvégén a slusszpoénnal.
Az, hogy Keanu álmodta az egészet, vagy nem, csak megtörtént
vele még elmegy. Tök jól kijön, meg minden. (Habár
nem álmodhatta, hiszen úgy megörül, amikor látja,
hogy a nõ nincs bekattanva, szóval teljesen valóságos
volt addig minden nyilván.) De a végén, a legeslegutolsó
csavar, na, az már aztán igazán nem kellett volna,
anélkül is jó az anyag.
Jó ez a Mester és Margaríta jellegû cuccos, az õrült pörgés a valóság és képzelet határán, nem lehet tudni, mi igaz, és mi nem. Pacino Woland szerepében tündököl, az udvartartásra is ráismerhetünk a könyvbõl, elég jól megfogták a témát. Kompjútereffektekkel fejelik meg az egészet, halkan fel is lehet szisszenni olykor-olykor, el van találva.
Szóval, igazán kellemes filmet készítettek odaát, érdemes volt beülni rá. Jó erõs négyest ajánlok meg az ötös skálán, a stáblista alatt hallható zene pedig elbaszott király lett szerintem, kötelezõ végigvárni. (Most mondják, hogy ez a szám a Roling Stones-tól a Paint it black. Kisokos: keki.)
(Végül: Oscar díjat Rupert Everettnek a Best
Friends Wedding-ért, de hirtelen.)