Április volt. New York utcáin sétáltam. Az autóbuszokat három halmazba lehetett csoportosítani mint reklámfelület. (Nem kis reklámcsík, hanem az egész busz felületét kihasználó képek.) Az egyik halmazba az iomega zip-drive reklámokat viselõ kék buszok kerültek. A második esetben fekete alapon D. Copperfield nézett rád tej-bajusszal: "The magic word? Milk." A buszok többsége mégis undorítóan zöld volt, rajtuk a következõ felirattal: "His jaw is as big as this bus. Godzilla. Size does matter."

Nem baj - gondoltam magamban.

Lláttam egy trailert is a hazai mozikban: õslénymúzeum, csarnok, üvegtetõ, gyerekek, idegenvezetõ magyaráz, T.Rex, blabla, remegés, hullik a por a hatalmas csontvázról, aztán belép egy háromujjú ex-has-636-os láb, széttapossa S. Spielberg 2 részes (állítólag jön a harmadik?) filmjének lecsupaszított fõhõsét, és huh.

Nem baj - gondoltam továbbra is magamban.

Múlt pénteken du. jöttünk haza barátnõmmel kisebb kaliberû görög nyaralásunkról. Lecuccoltunk, egy kis evés, aztán bejöttünk a városba. Értelmes helyre szóló jegyet csak hajnal fél 1-re kaptunk.

Nem baj.

Teltek az órák. Este 10-kor már leragadt a szemünk a fáradtságtól, elvégre korán keltünk, no meg átrepültünk Albánia fölött is. De bírtuk.

És akkor ütött az óra. Fél 1, reklámok, Armageddon-trailer, popcorn, hozzávalók. Beszéljünk a filmrõl.

Fõcím francia atomrobbantásal a Polinéz szigeteken, gyíkok szaladgálnak, tojást raknak. Mindez zöld csíkos szûrõn kersztül, táguló betûközû feliratokkal, sejtelmes zene. Jól meg van csinálva, de tényleg. Indul a film, japán halászhajó, hidegebb testhõmérsékletû fõhõsünk befigyel végtagilag. A kisebb és melegebb eközben Csernobilban javában kutatja a gilisztákat. Érte jön az amerikai hadsereg, és viszik Panamába, ahol Godzilla éppen átszaladt a szárazföldön, kisebb lábnyomokat hagyva maga után. Még egy jamaicai tankhajó és 3 kisebb amerikai halászhajó esik áldozatul az egyelõre csak lábnyomát és farkát demonstráló szörnynek. Irány New York.

A forgatókönyvíró nem hagyta ki a humort sem, amelyet ráadásul egybekötöttek az egyik legjobb trükkfelvétellel. Egy öreg, fogatlan manhattani pecás kiül a szakadó esõben a moló végére, bedobja a horgot. Persze tudjuk, hogy mi is fog történni, de a trükk tényleg megér egy említést. Godzilla kiemelkedése a vízbõl a maga fölé emelt víztömeggel igazi csemege.

Ezek után gyors pusztítás az utcákon, pár filmbéli perc alatt kiürítik Manhattant. A hadsereg átveszi az irányítást, tûrhetõ alakítást nyújtó atombiológus barátunk tanácsait követve. Sablon: rettenetesen gyenge románc, rettenetesen gyenge nõi fõszereplõvel. Plusz az elmaradhatatlan média-vonal.

Aki viszont rulez, az Jean Reno, a pre-5.-elem Luc Besson filmek állandó szereplõje, aki momentán rövid ideig biztosítási ügynöknek álcázott francia titkosügynök. Fanyarul hidegvérû humorával feldobja az egészet, bár a film hosszúságát már õ sem mentheti. Mert hát jön a bonyodalom, néhány száz kis-godzilla születik, melegebb hõsünket kirúgja a hadsereg. Sebaj, szerzõdtetik a franciák és persze megoldják fennálló kisebb problémákat. Anyuci ideges, üldözés, Brooklyn Bridge, elakadás, halál.

Szumma:
Sztori:gyenge.
Hossz:rettenetes.
Szereplõk:gyengék.
Jean Reno: király.
Special effects: noha van néhány fizikailag abszolút lehetetlen trükk, egyébként teljesen profi. Amikor Godzilla beugrik a vízbe, kifejezett örömöt éreztem. (Wow! - súgtam a mellettem ülõ fülébe.)



Godzilla and Godzilla character design ©TM TOHO Co., LTD. 1997
©1997 Columbia TriStar Interactive. All rights reserved.