Két nap - 11.000 km

Csepel, papírgyár, a Dunapack telepe. Október 29. - Hatvanas évekbeli gyártelep közepén földszintes épület, körülötte hatalmas kamionok centiznek. Az épület kicsiny irodájában mosolygós szemû hölgy a felváltva csengetõ telefonokat kapdossa és határozott utasításokat ad: kamionvezetõkkel tárgyal, szervez és bonyolít: Mogyorósi Istvánné, fuvarszervezõ. Megszervezte és lebonyolította, hogy két nap alatt az összes szavazóurna eljusson az önkormányzatokhoz. Mogyorósiné elõbb megmutatja magát a Dunapack által készített urnát - leginkább egy nagyobb fehér, elõrehajtogatott karton irattartóra hasonlít, gondosan lefóliázott egységcsomagokban - majd pár percre becsukja az iroda ajtaját, hogy elmesélje, hogyan is volt ez a két nap. Az útitervükért sorban álló, várakozó kamionosok nem lelkesednek értem.

- Múlt hét szerdán kaptuk meg, hogy hova mennyi urnát kell szállítani - kezdi mesélni a nagy feladat részleteit - ekkor kezdtem el értesíteni az összes sofőrt arról, hogy 27-én és 28-án szállítunk. Összesen két napunk volt arra, hogy a 149 helyre kiszállítsuk az egységcsomagokat. Újdonság a négy évvel ezelõtti választáshoz képest, hogy nemcsak az urnásdobozt kellett kiszállítanunk, hanem a forgatókönyvet, fõpróba adatlapot, jegyzõkönyvet és a plakátokat is. Ezeket szombaton kaptuk meg a nyomdától.

- De nem ettõl volt ez igazán nagy feladat, ugye?

- Nem. A négy évvel ezelõtti választás elõkészítése úgy történt, hogy a megyeszékhelyre adtuk le a dobozokat és õk osztották el. Most viszont az egyes megyéken belül is több településre kellett szállítanunk. A szállítást saját teherautóinkkal szerveztük, ezek a speditõr cég alvállalkozói, de mind Dunapack-feliratú autó. Két napot kaptunk erre a rengeteg uticélra, az ország minden területén, és ez nagyon igénybe vett mindenkit. A Dunapacknak még soha nem volt ilyen rövid határidejû, ilyen bonyolult szállítási feladata, az elõzõ választáson lényegesen egyszerûbb volt a szállítás.

Hajnali kettõkor keltek... (RealAudio, 40 másodperc)

A szavazókat persze csak az érdekli, hogy legyen mibe bedobni majd a szavazócédulát. Mit is tudnak ezek a dobozok?

- A dobozokat itt állították össze a Dunapack egyik részlegénél, a nemzetiszínû szalagot a nyomdától kaptuk meg és külön kaptuk a zárócímkét is. Maga a csomag három nagy dobozt és egy kisebbet tartalmaz. A négy évvel ezelõtti választásokra is ugyanilyen dobozokat készítettünk. Ezek a dobozok sok mindent kibírnak, nagyon erõsek. Sõt - bár nem tudom, hogy beszélhetek-e ilyesmirõl - de úgy hallottam, hogy a tavaszi választásokon is ezeket a dobozokat fogják felhasználni, tehát nem fogunk új dobozokat szállítani '98-ban.

Az útvonalszervezés szakmai titkairól kezdek érdeklõdni. Erre elõhúz néhány agyonjegyzetelt táblázatot, egy részérõl látszik, hogy Excel mûve, a többi kézzel készült. Elõkerül egy nagyobb térkép is a papírhalomból, egy díszesebb eredeti fénymásolata, alaposan telerajzolva színesceruzával. Beavat a módszer lényegébe: - Fénymásoltunk egy Magyarország-térképet, és leírtuk, hogy hova hány dobozt kell szállítani. Berajzoltam az útvonalakat, és kiszámoltam, hogy hány települést fog érinteni egy-egy kamion.

- Vannak azért ennél a módszernél korszerûbb, számítógépes útvonaltervezõk is… - kötözködök.

- Igen. Sajnos nekem nincs ilyen útvonaltervezõm, bár eddig nem is volt erre szükség. Ez volt az elsõ ilyen bonyolult, rövid határidejû szállítási feladatunk.

- Miért volt ilyen kevés az idõ?

- Információim szerint azért, mert a BM elég késõn adta meg, hogy hova mennyit kell szállítani, és ezért csúszott az egész. De mára minden doboz eljutott a rendeltetési helyére.

Elbúcsúzom, és kifele menet gyorsan húzok el a kamionosok elõtt, láthatóan fogy a türelmük, indulnának.
 

A választási egységcsomag tartalma: 
  • 3 db nagy urnadoboz 
  • 1 db kis urnadoboz 
  • 4-szer 2 méter nemzetiszínû szalag 
  • 6 db zárócímke 
  • A Dunapack 12200 db egységcsomagot készített, ezeket 149 helyre szállította ki, 11 kamionnal. Két nap alatt az egyes kamionok átlag 1000 km tettek meg. A szállítás teljes költsége 1,5 millió forint. 
     

     
     

    Az urnaszállító programja

    10 Hajnalok hajnala: az előre megpakolt teherautó elindul Budapestről délre, Baja felé.

     

    20 Az út eseménytelen, rutinos sofőnek talán unalmas is. Világosodik.

     

    30 Hideg, barátságtalan októberi idő van, fagyközeli hőmérséklettel. Mennyivel egyszerűbb lenne leküldeni az urnákat az Interneten keresztül...

     

    40 Rövid pihenő: kávé az útmenti kocsmában..

     

    50 Ha az ember urnát szállít, akkor nézze meg a temetőt is.

     

    60 Kerékpárosok az úton: nem félnek, otthon vannak, nem vigyáznak.

     

    70 A kilométerkövek tiszteletteljesen hátrébbhúzódnak: itt hozzák az urnát.

     

    90 Gut István, a kamion sofőrje kiszáll az autóból, hogy megkeresse az illetékeseket.

     

    100 Helyben vagyunk, összeszedjük magunkat, bemegyünk.

     

    110 Festett üvegtábla nélkül nem hivatal a hivatal.

     

    130 Várakozás az iroda üvegajtaja előtt

     

    140 Egyeztetik a papirokat, ellenőrzik a pecséteket.

     

    150 Előkerülnek a segéderők: legalább négy határozott férfira van szükség a pakoláshoz.

     

    160 A forgalmat leállítják, hogy elkezdődhessen a pakolás.

     

    170 Gut István akcióba lép

     

    180 Kibontja az első masnit a teherautón.

     

    190 Egyre nagyobb rést nyit a kamion testén.

     

    200 A kényelmes pakoláshoz hely kell.

     

    210 Ennél a szakasznál már előkerül a célszerszám is.

     

    220 Ezekben a dobozokban vannak az urnák.

     

    230 A segítők türelmesen várakoznak, amíg Gut István a kocsiban pakol.

     

    260 Néha előfordult, hogy a csomag széthullott, ilyenkor egyenként kellett továbbvinni az urnákat.

     

    270 Végre együtt az összes urna, egyelőre becsomagolva várják november 16-át

     

    280 Még egy kis papirmunka, aztán jön a következő állomás, ahol minden előröl kezdődik.

    290 If not ready goto 40

    300 Go home